01 maart 2014 - Brussel - Bergen


Brussels - Copenhagen   SK594 10h30 : 12h00
Copenhagen - Bergen   SK2868 14h05 : 15h25

De vlucht Brussel-Kopenhagen verloopt volledig volgens plan en om 12u00 zijn we in de Deense hoofdstad.  Wat een mooie, en blijkbaar heel recente, luchthaven is dit zeg.  Alles kraaknet, de gangen bestaand uit houten vloeren (!) en overal heel mooie winkels en restaurant.  Allemaal heel hip en jong ingericht.  Het is zeker geen straf om hier een tijdje door te brengen, zowel voor jong als oud en voor elk wat wils...


Nadat we iets gegeten hebben (SAS-airlines geeft geen eten op korte vluchten) vertrekken we 14u05 richting het Noorse Bergen, de meest zuidelijke stad in Noorwegen waar de Hurtigruten-boten aanleggen.

Net vóór de landing vangen we al een glimp op van de mooie Noorse fjorden.



Ook deze vlucht verloopt helemaal volgens plan en we landen perfect op tijd, om 15u25.
Het Noors heeft heel veel weg van het Nederlands én veel van het bijzonder logische Zuid-Afrikaans.  We zien bvb dat een lift hier gewoon een "heis" heet (in Zuid-Afrika was dat nóg logischer met hijsbakkie).


Hier worden we om 16u opgepikt door een Hurtigrutenbus die ons rechtstreeks naar de terminal brengt, zo'n 20km van de luchthaven.


Hier moeten we eerst, verplicht, een safety-video bekijken van zo'n 15 minuten.  Na nog wat praktische inlichtingen kunnen we rond 17u30 aan boord gaan.  We krijgen buitenkajuit 527 toegewezen, goed gelegen, halverwege op dek 5 aan bakboordkant.  Dek 5 is ideaal want het enige dek waar men volledig langs de buitenkant rond het schip kan.  En tenslotte zijn we niet van plan om de volgende dagen veel "binnenskamers" door te brengen.



Geschiedenis van de Hurtigruten
Alles omtrent de geschiedenis van Hurtigruten begon met de rijke visgronden langs de Noorse kust. Omdat de zeeroute tussen gevaarlijke klippen, langs eilanden en door zeearmen slingert, werd het steeds belangrijker een veilige handelsroute tussen de noordelijke en zuidelijke regionen van Noorwegen te zoeken. Toen de Noorse regering besloot deze verbinding op te starten, gingen Richard With en zijn vriend Anders Holthe aan het werk om de zee langs de Noorse kust zorgvuldig in kaart te brengen. Omwille van de ruwe kust en de inspannende nachtvaarten geloofden echter weinig mensen dat het mogelijk zou zijn zo’n route tot stand te brengen. Alle pessimistische uitlatingen ten spijt werd de stoomboot van With, de MS Vesterålen in 1893 een feit.

In het begin bevoer het schip de afstand tussen Trondheim en Hammerfest, later tussen Bergen en Kirkenes – in slechts 7 dagen. Richard With noemde deze belangrijke verbinding daarom Hurtigruten (de snelle route). Ook de eerste vakantiegangers waren verrukt van de authentieke atmosfeer en genoten van de unieke mogelijkheid om het leven in Noorwegen en de fascinerende natuur inclusief haar imposante fjorden vanaf de zeekant te ontdekken. Onze schepen behoren sindsdien tot het dagelijks leven in Noorwegen en vervoeren vandaag de dag nog net zoals 118 jaar geleden vracht en passagiers. Een van de Hurtigruten schepen verlaat bijna dagelijks de haven van Bergen in de richting van Kirkenes en begeeft zich op een 12 dagen durende heen- en terugreis.

Een fundamentele noodzaak als aanleiding tot het ontstaan van Hurtigruten! Door de ontoegankelijkheid van het hoge noorden werd op het einde van de 19de eeuw dit fenomeen in het leven geroepen. De maatschappij werd in 1983 opgericht door het Noord-Noorse ‘Vesteraalens Dampskibsselskab’ (stoomschiprederij). De eerste – wekelijkse – route was in de zomer van Trondheim (Sør-Trøndelag) naar Hammerfesten ’s winters tussen Trondheim en Tromsø. Vijftien jaar later werd Bergen (Hordaland) de meest zuidelijke haven en werd naar Kirkenes (Finnmark) als noordelijk keerpunt gevaren. Mede door de steun van de Noorse overheid werd de route uitgebreid tot wat ze nu is, een 12 daagse zeereis. Tijdens dit traject worden – zowel in noordelijke als in zuidelijke richting – 34 havens aangedaan. Hurtigruten speelt een belangrijke rol door het aandoen en bevoorraden van bijna ontoegankelijke havens langsheen de langgerekte Noorse kustlijn. Hoewel het weg- en luchttransport veel van het vervoer heeft overgenomen vervult Hurtigruten deze taak nog steeds. Niet alleen deze bovenvernoemde, levensnoodzakelijke functie maakt van Hurtigruten wat ze nu is. Hurtigruten wordt aanzien als één van de mooiste bestemmingen in Europa en wordt internationaal erkend als ‘de mooiste zeereis’. 12 schepen verzorgen de dagelijkse route tussen Bergen en Kirkenes.

Om 18u30 gaan we voor de eerste keer aan tafel voor het avondbuffet.  Dat is toch altijd een beetje afwachten wat dit zal geven, tenslotte zijn we toch tot vrijdag aangewezen op deze keuken.  Maar een eerste aanblik stelt ons al onmiddellijk gerust....en de eerste happen al helemaal.
Resultaat : veel en veel te veel gegeten van dit schitterend buffet van zowel vis, vlees, biohoekje,  vegetarisch eten en waarbij we ook het uitgebreide dessertbuffet niet mogen vergeten... Ocharme, die husky's die binnen enkele dagen uitgekozen worden om onze slede te trekken...

Om 22u30 vertrekken we uit Bergen en na een laatste aanblik op de stad gaan we slapen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten